WYDARZENIA

Dobre kino ma dodatkową zaletę, która dla miłośników wnętrz nie jest bez znaczenia…NIEZWYKŁE wnętrza, w których rozgrywa się akcja filmu. Nawet jeśli jestem całkowicie pochłonięta tym, co dzieje się na ekranie, mimowolnie i jakby automatycznie rozglądam się po filmowych wnętrzach. Czy wy też tak macie?

Całkiem niedawno dowiedziałam się, że…wnętrza filmowe są również brane pod uwagę i nagradzane Oscarem za The Best Production Design. One też opowiadają historię, tylko we własny sposób, a osobami, które czuwają nad tym, aby została ona opowiedziana jak najlepiej są Design Producer i Set Decorator. Tegoroczni nominowani do „złotego fetyszu” ze świata filmu to:

PIĘKNA I BESTIA (BEAUTY AND THE BEAST)

Jeśli kochacie pałacowe klimaty, w tym filmie znajdziecie je w prawdziwie baśniowym wydaniu, podane z rozmachem…. Podobno inspiracją dla Sarah Greenwood i Katie Spencer były XVII wieczne zamki we Francji:

BLADE RUNNER 2049

Ta futurystyczna historia podbiła serca wielu widzów. Dennis Gassner i Alessandra Querzola stworzyli wizję przyszłości, która doskonale współgra z klimatem filmu:

CZAS MROKU (THE DARKEST HOUR)

W filmie „Czas mroku” przenosimy się do świata politycznych elit z czasów II wojny światowej, a konkretnie Winstona Churchilla i jego najbliższego otoczenia. Dbałość o detale Sarah Greenwood i Katie Spencer spowodowała, że film zyskał za scenografię nominację do Oscara. Nadmienię tylko, że Gary Oldman, za aktorską kreację głównego bohatera otrzymał statuetkę…, a partnerowała mu, jak zawsze znakomita, Kristen Scott Thomas:

DUNKIERKA (DUNKIRK)

W wojennych zmaganiach na ekranie, Nathan Crowley i Gary Fettis pomogli reżyserowi w zbudowaniu autentyzmu obrazu wojny jednej z najbardziej znanych bitew w historii:

KSZTAŁT WODY (THE SHAPE OF WATER)

A na koniec zwycięzca Oscara za Design, czyli „Kształt wody”. Jest to film o miłości między człowiekiem amfibią, więzionym przez rząd w czasach zimnej wojny i Elisą, głuchoniemą sprzątaczką laboratorium rządowego. Za tym sukcesem stoi set designer Paul Austerberry. W filmie woda i obrazy z nią związane kreują świat głównej bohaterki. Ten wyjątkowy klimat tworzą przede wszystkim barwy o różnych odcieniach koloru „blue”. Pokój Elisy sprawia wrażenie na wpół baśniowe: ciemne barwy, niebieskawe światło, wodne meandry zniszczeń na ścianach:

Zanim powstały malarz namalował na ścianie fresk na podobieństwo japońskiego drzeworytu mistrza Katsushika Hokusai z 1831 roku „Wielka fala w Kanagawie” („The Great Wave off Kanagawa”). W zamyśle ogromna fala,  przez drzwi wlewa się do pokoju Elisy…Po naniesieniu kilku dodatkowych warstw praktycznie wtopiła się w ścianę:

Katsushika Hokusai „Wielka fala w Kanagawie

Dla mnie jednak szczególnie piękne są ujęcia pod wodą…

Z pozdrowieniami

Fots.via: Free Stock Illustration, artstation.com; Core77, gizmodo.in, Pininterest, Indie Wire, Malibu Times, Tech2, Digital Spy, Movies Room, The Guardian, Flowerishmentary, Wikipedia, Movies&TV Stack Exchange; latimes.com, Twitter, Vanity Fair